#blog#akademi #usmed

Dijital Pazarlamada Sosyal Medya Gurusu Olmak

Eskilerin bohçacı teyzeleri, 1990’lı yıllarda yerini ağzı iyi laf yapan pazarlamacı gençlere bırakmıştı. Milenyumla birlikte hayatımıza hızlı bir giriş yapan internet ve sosyal medya, firmaların göz ardı edemeyeceği kadar etkisini hissettirdi. Fiziksel satış ve kurum itibarına sosyal medya ve diğer dijital alanlardan destek için kurumlarda yeni birimler açılmaya, konu ile ilgili yeni personeller istihdam edilmeye başlanıldı. Dijital dünyanın kazanca etkisinin farkına varan girişimciler, meydanı mevcuttaki büyük firmalara bırakmayarak; küçük bütçeler ve basit hamlelerle satış odaklı siteler kurdular. Parmak uçlarıyla alışveriş, kredi kartı kullanımı, eve teslimat gibi insanın rahata düşkünlüğünü de koz olarak kullanan bu girişimciler sıfıra yakın maliyetle kurdukları mecraları, dev bütçeli dijital kurumlara dönüştürdüler. Dijital ortam, kazanç kapısına dönüştüğünde ev hanımları da dahil her yaştan, her demografik yapıdan kişiler, bu kapıdan paylarını almak için sıraya girdiler. Fırından çıkmış kekleri instagramdan satan teyzelerden, ağır ağabeylerin ellerindeki tesbihi temin etmeye kararlı sanal dükkanlara kadar yelpaze genişledikçe genişledi.

Dijital pazarlamada nasıl söz sahibi olunur? Sosyal medyadan nasıl para kazanılır?

Sosyal medyanın gücünden faydalanmak için, resmi bir sosyal medya ağı ve taktiksel planlar hazırlamalısınız. Bu plan, mevcut pazarlama, halkla ilişkiler ve stratejik temel iş hedeflerini ilerletmeli ve bu da satış planının bir sonucu olmalıdır. Diğer bir deyişle, sosyal medyayı sadece diğerleri kullanıyor diye kullanmamalısınız ve kesinlikle yakından iş planı ile uyumlu bir plan olmadan bunu yapıyor olmamalısınız. Günümüzde yüzlerce sosyal medya platformu bulunmaktadır. Sosyal medya tam anlamıyla bir iş aracı olarak kullanılmamalıdır, stratejik amaçlar için de kullanılmalıdır. Eğer pazarlama açısından kullanmak istiyorum diyorsanız, aşağıdakileri dikkate alabilirsiniz: – Stratejik iş hedefleri nelerdir? Stratejik pazarlama hedefleri nelerdir? – Hedef kitlenizi hangi sosyal medya platformu karşılıyor? – Hangi sosyal medya platformları iş hedeflerinize ulaşmak için yardımcı olacak ? Mevcut pazarlama karmanızı sosyal medya nasıl geliştirir? – Firmanız nasıl bir imaj sergilemek istiyor? Yönetici liderliğiniz için nasıl bir imaj gerekiyor? – Sosyal medya kullanımı için ne adayabilirsiniz?(mali kaynaklar ve insan sermayesi açısından)  Çabalarınızı değerlendirmek Sosyal medya, diğer dijital pazarlama verileri gibi sitelere bir takım veri sağlar. Her kampanya için başarı ölçümlerini belirleyin ve yakından takip edin. Planınızı revize etmekten korkmayın. Sosyal medyanın güzelliklerinden biri de budur. Eğer bir şeyler ters gidiyorsa, onu hızlıca kontrol altına alabilir ve düzeltebilirsiniz. Sosyal medyayı yakından takip etmek Sosyal medya platformları mesajınızı iletmek için iyi bir araç olarak görülür, ayrıca başkaları da sizin hakkınızda yorum yapmak için sosyal medyayı kullanır. Onların markanız hakkındaki düşünceleri hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Genellikle sosyal medya, ürünleriniz hakkında ters giden bir durumda ya da size endişe uyandıran bir durum olduğunda bir erken uyarı sistemi görevi görür. Aynı zamanda rekabeti görmek için de iyi bir yol olabilir. Size bağlı çalışanlarınız varsa sosyal medya politikanızı belirleyin Çalışanlarınızın sosyal medyada sizin hakkınızda bahsetmeleri isminizi iyi ya da kötü yönde etkiler. Eğer çalışanlarınız firmanız hakkında sosyal medyada kötü yorumlar yapıyor veya firmanızın gizli bilgileri hakkında paylaşımda bulunuyorsa, büyük bir sorun ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Hukuk danışmanınız tarafından incelendikten sonra, bu konuda çalışanlarınıza yazılı bir tebligat gönderebilirsiniz.Sosyal medyayı sürekli olarak güncel tutmanın zor olduğuna inanıyor olabilirsiniz. Pazarlama uzmanlarının çoğu bunu yapmıyorsa ve bir sosyal medya uzmanları yoksa, bu görev sıkıcı gelebilir. Sosyal medya gönderilerinizi tek bir yerden kontrol edebileceğiniz bir çok uygulama vardır.Hafta başında sadece birkaç saatinizi ayırıp gönderileri takip edebilir ve bir sonraki güncellemelerinizi programlayabilirsiniz. Hootsuite ve TweetDeck gibi uygulamalarla internet ağlarınızı bir yerden yönetebilir ve planlamanızı güncelleyebilirsiniz. Ayrıca tüm bunları mobil telefonlar üzerinden de yapabilirsiniz. Ancak dikkatli olun. Sosyal medya etkileşimle alakalıdır. Sosyal ağları yakından takip etmeniz gerekir. Çünkü, paylaşımlarınız hakkında dikte edilen bir durum olduğunda anında geri dönüş yapmak içi hazırlıklı olmak gerekiyor. Örneğin; firmanızın fosil yakıtları kullanması hakkında planlanmış bir gönderi paylaşıldı ve o gün de bir petrol sızıntısı meydana geldiyse hemen geri dönüş yapmaya hazırlıklı olunmalıdır.       Sosyal Medyada Etkileşim Sağlamanın Genel İpuçları Elbette her sosyal medya platformunun kendi içerik stratejisi vardır. Müşterilerinizle etkileşiminizi arttırmanıza ve diğer hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olacak bazı kuralları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz;

  • Merak uyandıracak görsel ve videolar kullanın ve bunları kısa tutmaya özen gösterin. Teknik terimlerden kaçının ve halk dilini kullanmaya özen gösterin.
  • Sohbet ortamı yaratın. İnsanlara sadece bilgi dayatmayın. Onlardan görüş talep edin,   bu müşterilerinizin düşüncelerini ne kadar önemsediğinizi gösterir. Böylece markanız daha da güçlenebilir.
  • Takipçilerinizle iletişimde kalın. Onlarla Twitter, Facebook, Instagram ya da LinkedIn üzerinden sohbet edin. Bunu gözlemleyen kişiler firmanızın ne kadar tutulmuş olduğunu görebilir.
  • İçeriği kişiselleştirin. Takipçilerinizin sıkılmaması için içeriği çeşitlendirmelisiniz.

Tüm yaklaşımlara uyacaksınız diye bir kural yoktur. Siz sadece stratejinizi geliştirin ve bağlantılarınıza bakın. Sizin için müşteri tabanı önemlidir. Bu yüzden rakipleriniz sizin için çalışmayabilir. Siz sadece onların çevrimiçiyken onların sektör analizlerinden çok aslında neler yaptıklarına bakın.   

Sosyal Medya Platformlarının Maliyet-Fayda Analizi

Planlama aşamalarında yapılması gereken en önemli şeylerden birisi firmanın kullanacağı sosyal medya platformunu belirlemesidir. Kullanılacak olan sosyal medya platformunun piyasa değeri araştırıldıktan sonra, her platformun maliyet-fayda analizinin göz önünde bulundurulması gerekiyor. Platforma ve platform kullanımına bağlı olarak, dönüşümler, markalar ve diğer ölçümler hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Tipik bir analizi örneği buna benzer bir şey olabilir: Pazarlama hedefi: Marka bilinirliğini arttırın.Araç : Facebook – firma tarafından yaratılıp ödenen reklam ve mesajlar. Ölçümler : Toplam izlenim, marka bahisleri. Tahmini toplam gösterim x milyonda maliyeti +Öngörülen markalar x milyonda maliyeti
=Net reklam değeri (dolar olarak)
 Bu analiz türlerini istediğiniz her platformda kullanabilirsiniz. En uygun platform ya da platformları belirlemek için her bir figür birbirleri ile karşılaştırılır. Sosyal medya analizi, sosyal medyanın sadece boş vaat olmadığını anlamanıza yardımcı olacaktır. Pazarlama hedeflerinize ulaşmanın tek yolu sosyal medya analizi olacaktır.  Kimilerinin iyi vakit geçirmek, kimilerinin meraktan, kimilerinin kişilik ispatı için kullandığı dijital dünya hedefini belirleyen girişimci ruhların elinde milyon dolarlık cirosu olan sanal holdinglere bu şekilde dönüşüyor. Vatandaşın hayatını kolaylaştırma vaadi ile önümüze çıkan dijital pazarlama, teknoloji ile doğan genç nüfusun yaş almasıyla birlikte, yakın gelecekte kapsamını daha da büyüteceğe benziyor. Süpermarketler yüzünden kepenk indiren mahalle bakkallarının intikamını sanal dükkanlar alır belki kim bilir?

Yazar:

İstanbul İl Özel İdaresi Proje Koordinatörü

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir